28. srpna 2012 v 10:16 | Briannag |  RC Recenze

Díl: 3
Vydáno: 2011/2012
Počet stran: 344
Žánr: YA, dystopie
Věk: bez omezení

Anotace : Jmenuji se Katniss Everdeenová. Proč nejsem mrtvá? Měla bych být.
Proti všem očekáváním přežila Katniss hladové hry dvakrát, ale ani poté nemá klid. V zemi Panem vypuklo postání. Kapitol je naštvaný a chce pomstu. Kdo by měl za nepokoje zaplatit? Katniss. A co je nejhorší? Prezident Snow dal jasně najevo, že v bezpečí není vůbec nikdo… Bude připravovaná revoluce v čele s Katniss úspěšná? Cena může být hodně vysoká...

Hunger games - Síla vzdoru, jsou velkolepý závěr celé trilogie. Třetí díl této světově úspěšné knižní série začíná na troskách dvanáctého kraje.

"Peetu zajali. Je považován za mrtvého. S největší pravděpodobností mrtvý je. Nejspíš je to dobře…"

Zlomená ztrátami z posledních týdnů se Katniss bezcílně potlouká po Třináctém kraji a v noci se budí z nočních můr o Peetovi. Ale ani ve dne si neoddychne, musí se rozhodnout, zda se má stát reprodrozdem - symbolem povstání. Po váhání funkci přijímá. Překvapivě se ale její povstalecká role moc neliší od úkolu, který jí učil Kapitol na Turné vítězů. Úkol zahrnuje spoustu líčení, stylových oblečků a natáčení TV spotů, které pak povstalci promítají do Kapitolu. Jako odpověď jim přijde rozhovor s Peetou. Peeta žije! Jenže o několik spotů později se ukazuje, že je mučen a Katniss konečně dochází, proč ho nechali na živu. Dokud Peeta žije, mají na ni "páku". Takže co je důležitější Peeta nebo povstání? Co by udělal Peeta, kdyby tu byl? Protože Katniss už není schopna dál pokračovat, provede se záchranná akce s cílem osvobodit Peetu, ale stane se něco naprosto neočekávaného a zdrcená Katniss opouští Třináctý kraj. Časem se sice ukáže, že věci se nejí, tak horké, jak se uvaří, ale vrátí se stav věcí někdy do normálu? Bude to zase jako dřív? To nedokáže nikdo říct. Kraje padají jeden za druhým, až už zbývá jen Kapitol. Katniss je v jedné ze speciálních jednotek, které jsou vpuštěny do Kapitolu. Bohužel se něco zvrtne a Katniss a další členové jednotky se tak ocitají v další aréně, která nemá jiný cíl, než zabít jich co nejvíc a nenechat ani jediného vítěze. Umírají další a další lidé a vy si začínáte klást otázku, je skutečně všechno takové jak se na první pohled jeví?
Musím se přiznat, že napsat tuhle recenzi bylo pro mě velmi těžké, stále jsem si nebyla jistá, jak ji uchopit aby z toho byla znát ta ohromná úcta a obdiv, který k této trilogii chovám. Celá série, to nejsou knížky jen k pobavení, najdete tu i spoustu k zamyšlení. Ruku na srdce, co byste dělali vy, na místě Katniss, když vybrali za splátce Prim? Obětovali byste život za svého sourozence? Jak byste přežívali ve sloji vy? Věnovali byste se lovu nebo prostituci? Snažili byste se povstat nebo byste pokorně drželi hlavu dole a sledovali, jak se Kapitol vyžívá ve vaší bídě?

Trvalo poměrně dlouho, než jsem se odhodlala napsat recenzi. Pro větší jistotu jsem knížku přečetla 2x , téměř až třikrát. Během posledního čtení jsem si utvořila definitivní názor, oblíbila jsem si postavy Haimitche a Finicka, Peety a Katniss a naopak jsem si znechutila postavu Hurikána. Víte, já mu prostě nedokážu odpustit tu jeho krutost, a že tam pro Katniss nebyl, vždy když ho potřebovala. Musím přiznat, že několik posledních desítek stránek jsem probrečela a chci maximálně zdůraznit, že Peeta je pro mě fakt formát.

Nejméně se mi líbily ty scény z dobývání Kapitolu, protože tam bylo příliš mnoho mrtvých a to co se stalo před domem prezidenta Snowa je jedním slovem tragédie a opravdu nevím, jak bych se s tím vyrovnala já…

Na druhou stranu se mi ale líbí závěr, protože ten s sebou nese naději do dalších dnů, a i když byl vykoupen obrovskými ztrátami, které nikdy nebudou zapomenuty a nikdy zcela nepřebolí, dá se označit za šťastný. Myslím si ale, že je nakonec dobře, že tam ty tragické momenty jsou, protože takhle si já i ostatní lidé uvědomíme, že nic v životě není zadarmo a že život nebývá vždy "fér".

Přijde mi zbytečné knížku doporučovat, protože kdo nezná Hunger games, jako by nežil. Pokud přece jenom ale patříte mezi tu hrstku lidí, co knihy nečetla, napravte to. Věřte mi, že nebudete litovat jediné minuty, které nad knížkami strávíte a jediné co Vás bude mrzet je to, že jste si je nepřečetli dříve!

100%

Zdroj obálky a anotace: nakladatelství Fragment