6. října 2012 v 10:22 | Briannag |  RC Recenze

Autor: Suzanne Collins
Vydáno: 2010
Počet stran: 336
Žánr: YA, dystopie
Doporučený věk: Bez omezení

Anotace: Jste hladoví po dalším strhujícím čtení? Napínavý příběh dobrodružství, útlaku a romantiky pokračuje!
Katniss dosáhla vítězství v Hladových hrách aktem vzdoru proti všemocnému Kapitolu a jeho krutým pravidlům. Katniss s Peetou očekávají pomstu mocných. Překvapivé výsledky zápasu v drsné reality show však povzbudily obyvatele země Panem, aby se postavili k odporu, a v krajích se formuje odboj. Podaří se zabránit krvavému střetnutí, jehož důsledky by byly víc než hrozivé?

Katniss Everdeenová, dívka v plamenech se vrací a my ocitáme, přesně tam, kde jsme minule skončili. Ve struhujícím a krutém závěru Hunger games se Katniss podařilo přelstít Kapitol a zachránit život sobě i Peetovi. Nechtěla nic, jen aby žil a ona mohla na Arénu smrti navždy zapomenout. Ale bohužel, její trik s bobulemi byl Kapitolem a kraji přijat jako akt vzbouření a neposlušnosti a z Katniss se tak stává jiskra, která hrozí spálit krutou nadvládu Kapitolu na popel.

Tento díl Hunger games se nese v duchu beznaděje. Beznaděj, beznaděj, všude kam se Katniss podívá je beznaděj. Prezident Snow to řekl jasně, buď Katniss přesvědčí jeho i všechny ostatní, že Peetu beznadějně miluje nebo jsou ona, její rodina, přátelé, Hurikán a Peeta mrtví. Jenže pokud po této cestě vykročí, už nebude cesty zpět…

,,Jedna z posledních svobod, které ve Dvanáctém kraji máme, je možnost provdat se podle vlastního výběru, nebo se nevdávat vůbec. A teď mě připravili i o ni."

Katnniss i Peeta se vydávají na Turné vítězů po krajích. Katniss se snaží přesvědčit svět o své lásce, ale zdá se, že je všechno proti ní. Její prosté poděkování ve Třináctém kraji vyvolalo téměř vzpouru a zavraždění jednoho starce. A pokračuje se dál. Hurikán je zbičován a Katniss se to snaží zastavit. Zase další akt vzpoury proti nařízení Kapitolu. V Osmém kraji vypuká povstání a chystají se Čtvrtohry, 75. Hladové hry. A tentokrát se splátci nevybírají z dětí krajů. Ne, tentokrát jsou vybíráni z vítězů předchozích her, aneb nikdo nikdy není v bezpečí. Pro Katniss to znamená jediné - vrací se zpět do arény a jediné co tentokrát chce je zachránit život Peetovi, který naopak chce dát život za to, aby přežila Katniss. A nejen proto je to tentokrát horší než dřív. V těchto hrách se mají v aréně vraždit přátelé. Všichni předchozí vítězi se totiž znají a přátelí. Opět se tu výrazněji objevuje všudypřítomná beznaděj: Žena z Osmého kraje se musí vymanit z obětí svých třech dětí. Další účastník je jeden z nejbližších Haymitchových přátel Plev. Znovu se má do arény vrátit i hysterická mladá žena, kterou jako dobrovolnice nahradí osmdesátiletá Mags, ačkoliv nemá na výhru naději.
Jenže tento tah se kapitolskému vedení nepodařil, lidé svoje vítěze milují a jejich návrat do arény se jim nelíbí.

A nelíbí se to ani mně. Druhý díl Hunger games je na můj vkus příliš krutý a beznadějný. Ať uděláte, co uděláte, proti Kapitolu nemáte šanci. Na konci knihy se však přece jenom blýská na lepší časy; Katniss je osvobozena od Kapitlou a dostává se ke vzbouřencům do Třináctého kraje. Má se stát reprodrozdem, symbolem povstání. Ale i tady je beznaděj. Peetu zajal Kapitol a my všichni víme čeho je prezident Snow schopný jako příklad uvedu jediné: Žádný Dvanáctý kraj už neexistuje.

Ani u tohoto dílu si nemůžu stěžovat na nezáživnost. Kniha Vás strhne od první stránky a nenechá Vás odejít, dokud nedočtete poslední slovo. Dozvíte se v ní více o ostatních krajích a jejich splátcích, ale na můj vkus je tu příliš mnoho negativních emocí, strachu a především, té nejhorší ze všech, beznaděje. Nic nemá smysl, protože Kapitol Vás na konec stejně nějakým způsobem dostane.

Obálka knížky mě nijak nepřekvapila, červená barva, bíločervený nápis a obraz reprodrozda. Přesto mám dojem, že červená se k téhle knížce hodí - dívka v plamenech totiž začíná zapalovat Kapitol a konečně plně chápu i obraz reprodrozda. Jiný obrázek by tam ani být nemohl, protože ačkoliv je reprodrozd malý a nepatrný, právě on symbolizuje vzpouru proti Kapitolu. Měl zemřít, ale dokázal se adaptovat a přežil. Snad stejnou odolnost a sílu bude mít i Katniss a další hrdinové, protože něco mi říká, že jí opravdu budou potřebovat. Sice pevně doufám, že na konci třetí knížky na nás nakonec čeká happy end. Jenže mluvíme o Hunger games, takže co za tragédii bude ten případný šťastný konec kazit?

90%
Zdroj anotace a obálky je nakladatelství FRAGMENT

1 člověk ohodnotil tento článek.