10. listopadu 2012 v 10:40 | Briannag |  RC Recenze

Po kom jde tajemný vrah?

Kniha: Město stínů Město stínů
Autor: Ariana Franklinová
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 448
Žánr: detektivní,

Kulturní město poznamenané válkou… Tajemství emigrantky z východu s velkou jizvou na tváři…Mladá žena, která tvrdí, že je ruská velkovévodkyně… Chytrý bezostyšný brutální vrah… Detektiv hnaný smyslem pro spravedlnost i touhou po odplatě… Hrůzu nahánějící politická uskupení, která získávají stále větší moc… Toto je Berlín v roce 1922. Ester Solomonová patří ke stále početnější skupině emigrantů, jižse usadili v neklidném městě. Přežívá v těžkých podmínkách jen díky tomu, že pracuje jako sekretářka u elegantního bezcharakterního majitele kabaretu"knížete Nikolaje". Nikolaj zaplete Ester proti její vůli do svého nového plánu. Chystá se prohlásit mladou chovanku ústavu pro choromyslné za Anastázii, jedinou přeživší dědičku trůnu, dceru zavražděného "cara vší Rusi". Ale objevená "princezna" Anna Andersonová se bojí pronásledovatelů, a že nejde o pouhé paranoidní představy, vychází najevo ve chvíli, kdy kolem ní začnou umírat nevinní lidé.

Autorka - Ariana Franklinová: Vlastním jménem Diana Normanová se narodila v roce 1933 v hrabství Devon. Její otec byl novinář a strýc Churchillovým ministrem. Ve svých 24 letech se provdala za žurnalistu, usadila se na venkově a věnovala se výchově svých dcer a vlastní tvorbě. Zajímala se i o historii a její oblíbená postava je král Jindřích II. Mezi její další tvorbu patří například knihy: Vykladačka smrti, Relikvide mrtvých.. a další.

Hodnocení obálky:Kniha má tvrdé desky, což mě potěšilo a je vybavena i přebalem, který je stejně jako obálka knihy vyvedený v tmavě zelené barvě s černobílým obrázkem dívky. Nepodařilo se mi najít žádnou spojitost mezi obálkou a dějem knihy a ani celkový vzhled obálky mne nijak neuchvátil, takže tentokrát uděluji pouze 1/5.

Obsah:Hlavní hrdinkou knihy je židovka Ester. S její postavou prožíváme dobu v předválečném Německu. Sledujeme, jak inflace zvedá cenou hladinu minutu po minutě a

"Z otevřených dveří kavárny, odkud se linula pára, se ozvala další hádka. Šlo o spor nad šálkem kávy, která stála 5000 marek, když ji objednali, a 8000 ve chvíli, kdy ji vypili. A nejspíš to ani nebylo pravé kafe…"

všude panuje nenávist vůči židům, je jim přičítána současná zoufalá ekonomická situace. Ester sama přežila dva pogromy a i když vyvázla se svým životem, odnesla si kromě života i památku, která jí do smrti bude připomínat, čím prošla. Navenek živá uvnitř mrtvá a do toho se má starat o údajnou princeznu Anastázii přivezenou z blázince. Anna, jak jí Ester říká, trpí neustále pocitem, že ji chce někdo zabít. Zdá se to jako naprostý nesmysl, ale pak začnou kolem umírat lidé a ukazuje se že mezi jednotlivými úmrtími je spojitost. Ester se setkává s inspektorem Schmidtem. Příkladně čestným mužem, který dostal za úkol vraždy vyřešit. Ale ani Ester nelení a vydává se pátrat na vlastní pěst. Kdo je tajemná paní Neznámá a kdo je vrah, obcházející pod okny a co bude s Ester, až se k moci dostane Hitler?

Hodnocení:Knížka mi doma ležela docela dlouho téměř dva týdny a pořád jsem neměla čas a ani odvahu se do ní pustit. Čas, protože jsem měla doma výtisků na zpracování více a ve škole to zrovna je dost náročné a odvahu, protože knížka mi svým žánrem není blízká a navíc je i dost tlustá, takže jsem se bála že mne nebude bavit a já budu celých 448 stran trpět. Naštěstí k žádnému utrpení nedošlo… Knížka mi přišla hodně zajímavá. Mapuje situaci v Německu před druhou světovou válkou a její začátek z pohledu židovky Ester. Postava Ester si hodně vytrpěla a mě přišla hodně sympatická, protože dokázala přežít.
  • Velmi se mi líbilo, že v knize byl prostor i pro lásku
  • Nenásilně si zopakujete znalosti z dějepisu
  • Kniha je až do konce plná překvapení a zvratů
  • Postava Anny mi lezla na nervy

Závěr: Kniha Město stínů je velmi zajímavá a zábavná. Nutí Vás nejen přemýšlet a hledat souvislosti, abyste přišli na to kdo je vrah, dříve než vyšetřující, ale nenásilně si osvěžíte i znalosti z dějepisu, což se mi líbilo. Jsem opravdu ráda, že jsem si ji přečetla, protože jsem se tak seznámila s dalším žánrem, kterému jsem se do této chvíle spíše vyhýbala. Vřele ji doporučuji k přečtení všem, kdo mají chuť zkusit přečíst něco "vážného". Myslím, že na rozdíl od knih na které píšu recenze obvykle, by se tato kniha mohla líbit i mužům…

80 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji knihkupectví Martinus.

Zdroj obrázku a anotace: knihkupectví Martinus.