6. září 2013 v 21:32 | Briannag |  RC Recenze

Kniha: Judita obálka Judita
Autor: Sándor Márai
Nakladatelství: Leda
Počet stran: 288
Žánr: psychologický román
Doporučený věk: neomezeno

Při zběžném pohledu by se zdálo, že Sándor Márai v románu Judita rozehrává konvenční manželský trojúhelník. Když se ale začteme, ukáže se, že v tomto příběhu nejde o klasickou nevěru ani o žádnou třetí, neviditelnou a osudovou postavu v pozadí. Ze svědectví o manželském životě a vzájemném vztahu protagonistů vyplývá jiné, mnohem hlubší drama. Oba vyprávějí stejný příběh, ve kterém jako by hlavním zdrojem nesnází byla odlišnost ženského a mužského pohledu či nepatrné rozdíly hodnot a instinktů, které si každý z nich přináší ze svého prostředí. Ve skutečnosti však ona i on usilují o to, aby jim jejich protějšek bezvýhradně porozuměl. Ve vzrušujícím, hluboce psychologickém dramatu na hraně thrilleru, plném jemných rozporů a překvapivých paralel, vyjádřil Márai nadčasové porozumění lásce i vášni a mistrovsky v detailu rozehrál stěží uchopitelné nuance a vystihl nepřekročitelné hranice ve vztazích mezi lidmi. Hranice, které nakonec vypovídají o konečném smyslu života.

Autor - Sándor Márai: Narodil se roku 1900 v Košicích a zemřel roku 1989 v San Diegu. Nadání pro psaní projevil už jako mladík. Pracoval například jako zahraniční dopisovatel. Napsal mimo jiné romány a novely Povstalci, Cizí lidé, Casanova v Bolzanu a další. Po válce odešel do exilu v Americe. Jeho nejslavnější novela, Svíce dohořívají, se stala světovým bestsellerem a byla i zfilmována.

Hodnocení obálky: Obálka mě příliš nezaujala. Působí nějak temně a nepřístupně. Na rozostřeném pozadí oblohy je lehce rozostřená postava ženy. Obálka se mi opravdu moc nelíbí, takže uděluji 1/5.

Obsah: Kniha se zabývá životem, manželstvím a tím, jak odlišné na to mají pohledy muži a ženy, vyšší střední třídy. Kniha je členěna do dvou část. V první části popisuje svůj život v manželství nejprve rozvedená, padesátiletá manželka Marika a po ní se ke stejnému tématu vyjádří i její bývalý muž Petr. Druhé část knihy je o životě Judity, která se ze služky stane milenkou a posléze to dotáhne až na manželku. Knihu uzavírá vyprávění o smutném životu jistého mladíka a jeho neradostné životní cestě.

Hodnocení: Řekla bych, že jsem byla zklamaná, ale to by znamenalo, že jsem měla nějaká očekávání. Bohužel, hned po přečtení anotace mi bylo jasné, že toto není kniha pro mě a nespletla jsem se. Čtení o rozdílných životních postojích mužů a žen vyšší střední třídy mi nic neříká, stejně jako autorů neobvyklý styl psaní.

Závěr: Vzhledem k tomu, že na internetu jsem našla poměrně dost příznivců knihy a autora je mi jasné, že chyba není v něm, ale spíš ve mně. Pravděpodobně ještě nejsem dost vyzrálá a nemám dost životních zkušeností, abych knihu pochopila. Možná se k ní po mnoha letech jednou vrátím a budu se divit, jak to, že se mi nelíbila a jak jsem ji mohla nechápat. Nicméně moje současné Já trvá na tom, že jemu se kniha nelíbila.

30 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji nakladatelství Leda.

Zdroj obrázku a anotace: nakladatelství Leda.