4. září 2013 v 20:05 | Briannag |  RC Recenze

Autor: Félix J. Palma
Nakladatelství: Host
Počet stran: 528
Žánr: dobrodružné

Strhující příběh o cestování časem z prostředí viktoriánské Anglie.
Píše se rok 1896 a celý Londýn žije převratnou novinkou - cestováním v čase. Společnost
Murrayho cesty časem totiž svým klientům nabízí možnost uskutečnit dávný lidský sen a vypravit se do jiné doby. A to přesně udělá Claire Haggertyová, svérázná mladá dívka ze zámožné rodiny, která je přesvědčená, že jí žádný z nudných nápadníků nedokáže dát opravdovou lásku. Proto se vypraví do roku 2000, kde se zamiluje do muže z budoucnosti a zažije s ním milostný románek napříč časem.
Ne každý ale touží po budoucnosti. Andrew Harrington chce spáchat sebevraždu, protože ho nic nedokáže zbavit bolesti ze smrti jeho milované, prostitutky Marie Kellyové, která se stala poslední obětí Jacka Rozparovače. Když se však objeví možnost cestovat v čase, rozhodne se vypravit do minulosti a Marii zachránit.
Jenže cestování časem má svá rizika. Můžeme měnit minulost? Smíme vidět budoucnost? Sám spisovatel H. G. Wells čelí nebezpečím a paradoxům cestování časem, když se v jeho době objeví člověk z budoucnosti, který ho chce zabít a přisvojit si autorství jeho románů.
Félix J. Palma se na pozadí napínavého a důmyslně vystavěného příběhu, ve kterém nechybí osudová láska, tragická smrt ani nebezpečná záhada, osobitým a vtipným stylem dotýká různých úvah o cestování časem. Mapa času překračuje hranice několika žánrů a dohromady tvoří strhující dobrodružství, které vzdává hold počátkům science fiction a přenese čtenáře do fascinujícího prostředí viktoriánské Anglie.

Autorka - Félix J. Palma: Je to španělský spisovatel, který se narodil roku 1968 v Sanlúcar de Barrameda. Proslavil se zejména díky své knize Mapa času. Inspiruje se především od autorů z Ameriky, anglo-saských autorů a nejvíce ho prý ovlivnil Julio Cortázar.

Hodnocení obálky: Obálka se mi celkem líbí. Působí tajemně a v pozadí jsou vidět součástky hodinového strojku. Pozitivně hodnotím i temnou postavu a police knih. Vše má svůj původ v obsahu knihy a proto hodnotím 4/5.

Obsah: Tři originální příběhy, které spojuje jediná věc - cestování v čase. V prvním příběhu dočasně podlehl mladý Andrew Harrington, svému strachu a diktátu společnosti a jeho láska na to krutě doplatila vlastním životem. Teď po letech živoření, užírání se vinou a osamělé budoucnosti už nemůže se sebou mladý Harrington dál žít a rozhodne se, se vším skoncovat. Chvíli před tím, než stiskne spoušť, se mu dostane do rukou leták na Marrayho cesty časem. Je možné, aby to nebyl podvod? Mohl by se skutečně vrátit do minulosti a zachránit život milované ženy a s ní i svůj?
Další příběh je příběhem Claire Haggertyové, dívky, která není šťastná ve své době. Nezapadá mezi své vdavek chtivé přítelkyně a opovrhuje pokryteckou a upjatou společností. Rozprostírá se před ní nezávidění hodná budoucnost osamělé podivínky a staré panny, dokud… Dokud nenavštíví Murrayho cesty časem a v roce 2000 se neseznámí s charismatickým hrdinným kapitánem Derekem Shackletonem. Když ho o pár dní později potkává v Londýně a on jí galantně vrací slunečník, nemůže uvěřit vlastním očím. Je možné, aby hrdina z budoucnosti a muž, kterého jediného ona obdivuje, navštívil minulost jen kvůli ní?
Třetí příběh je vypráví o spisovateli Herbertu Georgi Wellsovi, kterého známe už z předchozích příběhů, ale tentokrát je hlavním hrdinou on. Z budoucnosti sem přišel cestovatel, který chce ukrást jeho právě dokončené dílo a ještě díla dvou dalších spisovatelů a nezůstane jen u krádeže. Protože, jaký je nejlepší způsob umlčet okradeného? Zabít ho! A díky, smrtelně nebezpečné situaci, do které se Wells dostane, objeví šokující tajemství, které střeží ve svém těle. Po jeho odhalení se musí rozhodnout.

"A tak se musí rozhodnout, jaký život si zvolí, a přestat se zabývat otázkami morálky. Měl si zvolit ten, který se mu jednoduše zdál hezčí, který se mu chtělo víc žit?"

Hodnocení: Tato kniha byla nanejvýš zajímavá. Cesty časem motají hlavu nejen spoustě současníků ale i velkému množství lidí z minulosti a každý román, který o nich důvěryhodně a promyšleně vypravuje je na literárním poli vítaný. Cestování časem je skutečně velice dobře propracované a v textu najdete odpověď na každou otázku, která by vás mohla v jeho souvislosti napadnout. Příběhy jsou originální a neotřelé. Nejedná se o knihu, kterou přečtete na jeden zátah během pár hodin a nemusíte u ní přemýšlet. Ne, tady je potřeba se na knihu soustředit, protože jedině tak si ji můžete plně vychutnat.

• Autor mě na pokaždé dostal.

• Vstupování autora do děje.

Závěr: Knihu velice vřele doporučuji všem milovníkům zajímavé a originální četby. Mapa času pro ně jistě nebude krokem vedle. Román se skládal z různých vzájemně propletených pohledů, že jsem si chvílemi připadala, jako v zrcadlovém bludišti, nevěděla jsem co v knize je realita a co představivost… Kniha se mi opravdu líbila a mohu ji všem jedině doporučit.

95%
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji nakladatelství Host.

Zdroj obálky a anotace: nakladatelství Host