RC Recenze: Schovanka Eliza

26. září 2013 v 21:49 | Briannag |  RC Recenze
Hrdinka jako od Austenové
Kniha: Schovanka Eliza Schovanka Eliza
Autor: Joan Aiken
Počet stran: 352

Liz je inteligentní, svobodomyslná, energická dívka, jejíž příchod na svět je obestřený tajemstvím. Je úplně jiná než její vrstevnice zatížené společenskými konvencemi své doby - počátku devatenáctého století. Vyrůstá mezi levobočky z lepších rodin u pěstounů v malé vesnici na anglickém pobřeží a shodou náhod se seznámí s básníky Williamem Wordsworthem a Samuelem Colleridgem. Mezitím se pilně vzdělává u místního pastora a také v rodině laskavé lady Hariot. Později se neváhá vydat do Londýna a potom i dále do světa, aby si splnila své umělecké ambice a zažila nějaké nevšední dobrodružství. Zároveň se po celou dobu snaží odhalit tajemství, které se váže k jejímu tajuplnému původu. Kniha je volným pokračováním románu Jane Austenové Rozum a cit a klíč k záhadnému původu malé Liz se skrývá právě v něm.

Autorka - Joan Aiken: Její celé jméno je Joan Delano Aiken. Narodila se v roce 1924 do anglické rodiny spisovatelů a zemřela v roce 2004. Svůj první příběh napsala ve 20-ti letech a odvysílala jej stanice BBC. Po celý svůj život psala detektivky, příběhy pro děti a díla navazující na Jane Austen. Byla dvakrát vdaná a měla dvě děti.

Hodnocení obálky:Obálka se mi líbí. Působí historicky a odpovídá knize. Nevím, jestli je dívka oděna do oblečení z doby Jane Austenové, ale s přihlédnutím k oblečení, které na sobě mají postavy z děl, které byly zfilmovány, bych řekla, že ano. Tedy až na tu podivnou věc na hlavě. Ta v té době pokud vím, nemá místo. Navíc se mi nelíbí. Dámy, které to nosí, mi připadají jako obvázané po autonehodě. Každopádně jak už jsem řekla, obálka na mě působí dojmem historického obrazu a tak uděluji 4/5.

Obsah: Jedná se o příběh sirotka Elizy. Ten se začne odehrávat u pěstounky, kam jsou odkládány děti na "výchovu" v rané části života a na které nemají rodiče čas nebo je nemá spolčenost spatřit. Už od dětství se Eliza liší od svých vrstevníků nejen svým handicapem, ale i svou sečtělostí a vzděláním, které jí pomáhalo klestit si cestu životem. Díky svému laskavému srdci se stává společnicí malé dcery místní lady. Po čase nastoupí do dívčí školy, ale její skutečný život začíná ve chvíli, kdy je odsud nespravedlivě vyloučena. Až nyní začíná poznávat, jací lidé jsou a kdo je její skutečný přítel a kdo ne.

Hodnocení:Na knížce bylo fascinující i rozčilující, že volně navazuje na slavné dílo Jane Austen, Rozum a Cit. Fascinující proto, že autorka se skvěle vžila do doby Austenové. A rozčilující proto, že nikdo nemá právo psát osudy postav, které stvořil jiný autor. Mně osobně by to rozhodně nelichotilo. Podle mě neměla Joan Aikenová právo psát o životě postav z Rozumu a citu, které Austen zanechala přesně v takovém stavu, v jakém chtěla a v jakém by měly zůstat! Když ale odhlédneme od znesvěcení Rozumu a citu, kniha se mi velice líbila. Elizin život byl velice zajímavý a smutný zároveň. Když jsem to tak četla, samotnou mě popadla touha po vzdělání, protože to je i v dnešní době věc, která člověku zajistí dobrý život.

• Překvapení na závěr.

• Znesvěcení Rozumu a citu.

Závěr: Knihu velice doporučuji, jak pro její děj samotný, tak i pro myšlenky, které v sobě nese. Milovnice Jane Austen, by ke čtení měly přistupovat opatrně. Já sice takový nadšenec nejsem, a přesto se mě velice dotklo zasáhnutí do osudů postav z Rozumu a citu. Každopádně se mi čtení velice líbilo a kvůli nekonečně šokujícímu překvapení, které ukrývají poslední stránky, rozhodně očekávám pokračování a vysvětlení. Jinak to prostě není fér a o autorce už nebudu chtít nikdy slyšet.
(O pár hodin později: Zjistila jsem, že autorka je už pár let po smrti. Takže pokud nějaká autorka neudělá J. Aikenen to samé, co ona udělala, Jane Austen a nerozvede Eliziny další osudy, pokračování nebude.)

75 %

Zdroj obrázku a anotace: nakladatelství Baronet.