20. února 2014 v 21:12 | Briannag |  RC Recenze

Kniha: Lazebníkova dcera Zavřít okno
Autor: Linda Laffertyová
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 416
Žánr: historický román

Lazebníkova dcera vychází ze skutečné události, jež ve své době otřásla habsburskou monarchií.
Román je vzrušující četbou pro dospělé čtenáře, kteří se zajímají o rudolfinskou dobu, starou Prahu, okultní vědy, magii a alchymii. Zároveň přináší překvapivý pohled na významný úsek českých a evropských dějin očima americké autorky.
Píše se rok 1606. Starobylé hlavní město Praha ukrývá tajemství, o němž si nikdo netroufá mluvit. Císařův nemanželský syn don Julius trpí těžkou duševní chorobou, která ho nutí páchat nepopsatelné zvrhlosti. Je vykázán do Českého Krumlova, kde o něj pečuje lazebník Pichler a snaží se vyčistit jeho zkaženou krev přikládáním pijavic. Mladý princ se seznámí s lazebníkovou dcerou Markétou a jeho šílenství opět propuká naplno. Získá utkvělou představu, že Markéta vystoupila z Šifrované knihy divů, nerozluštitelného a nesmírně vzácného manuskriptu z císařské knihovny, později známého jako Voynichův rukopis. Princ se začíná uchylovat ke stále zoufalejším činům. Ty Markétu děsí k smrti a zároveň fascinují. Kola osudu se neúprosně otáčejí a mladá dívka nemůže zůstat stát stranou.

Autorka - Linda Laffertyová: Tato americká autorka byla natolik unesená návštěvou Českého Krumlova a českou historií, že se po návratu rozhodla své zážitky zpracovat do románu Lazebníkova dcera.
Linda Laffertyová je dcera námořního důstojníka a získala doktorát z pedagogiky. Její život byl poměrně pestrý, studovala v Anglii, Francii, Mexiku a Španělsku, kde dokonce pracovala jako soukromá učitelka pro španělskou královskou rodinu. V současné době žije s manželem v Coloradu poblíž města Aspen.

Hodnocení obálky: Obálka zaujme na první pohled a dokonale se hodí k historickému románu. Na pozadí středověké Prahy, které je zbarveno do zelena, jako stará měděná rytina se v dokonalém kontrastu vyjímá v rudé pečeti umístěný obličej dívky, který se podobá obličeji z papírové padesátikoruny. Zbytek obálky je vkusně doplněn titulkem a podtitulkem knihy a samozřejmě nechybí ani jméno autorky. Velice se mi líbí, že obálka je propracovaná skutečně do detailu a při pozorném pohledu si všimneme jemného lemu z drobných lístků při horním a dolním okraji obálky. Uděluji 4/5.

Obsah:Jedná se o příběh lazebníkovy dcery Markéty Pichlerové, která má začít pracovat jako pomocnice v lázních své matky, což znamená pracovat jako lepší prostitutka. Markéta ale tuto představu nenávidí a touží být lékařkou a pomáhat lidem jako její otec. Její zájem o vědu ji zavede až k šílenému synovi císaře Josefa II., donu Juliovi, kterého má její otec pomáhat léčit. Od chvíle, kdy ji don Julio spatří, je Markétou posedlý a postupně se do ní skutečně zamiluje. Dokáže si k němu najít cestu i Markéta nebo je jakýkoliv vztah mezi nimi předem odsouzen k zániku, kvůli záchvatům šílenství, které dona Julia přepadají?

Hodnocení: To byla bomba! Nevěřila jsem, že by mě kniha z českého prostředí, ač se jednalo o historický román, mohla bavit. Ale bavila a jak!
Bylo velice zajímavé číst o české historii v knize americké autorky. Z celé knihy jsem si nejvíce oblíbila postavu vesnické čarodějky Annabelly. Lidé, kteří žijí v naprostém souladu s přírodou a dokážou se zcela otevřít jejím silám a přijmout jejich moc mě odjakživa fascinovali. Nejméně jsem si oblíbila postavu Markétiny matky, Lucii. Chamtivé ženy, která každou už tak špatnou situaci dokázala vždy ještě zhoršit. Nemůžu ji obvinit, že by byla úmyslně zlá nebo krutá. To ne, ona prostě byla jen chamtivá, hloupá a lhostejná.

• Nesmírně mě zaujal postupný vývoj vztahu mezi donem Juliem a Markétou.
  • Vyzdvihnou si, rovněž zaslouží i naprosto přesvědčivé zpracování šílenství dona Julia.

• Poněkud rušivě působily odbočky v ději k Matyášovi a Rudolfovi II.. Zejména Matyáš v neměl v ději žádnou podstatnou úlohu.

Nesmím zapomenout, jak byli v knize popsáni Jezuité. Měla jsem za to, že americká autorka o nich nenapíše nic špatného (pravdivého). Ale i když se autorka držela při zdi, přesto se zde alespoň některé z charakteristik objevily. Zejména jezuitský názor na koupání mě nesmírně pobavil:

"Carlos Felipe slyšel o tom, jak moc se Češi koupou, máčejí si těla v sudech s horkou vodou a bylinami. Tenhle zvyk, pravidelné koupání, mu připadal barbarský a nepřirozený. Urážel Boha, jenž člověka stvořil především k tomu, aby v potu tváře dobýval svůj chléb vezdejší. Voda má sloužit ke křtu a na přípravu svátosti oltářní, ne k umývání hříšného lidského těla." (str. 121)

Závěr: Knížka se četla velice příjemně. Původně jsem do ní jen nakoukla a už jsem ji nedokázala odložit. Děj plyne plynule a svižně a kromě výše zmíněných pasáží s Matyášem a Rudolfem II. se v knize nevyskytují nudná místa. Příběh i autorčin styl mě skutečně zaujaly a ráda bych si o ní přečetla ještě nějaké volné pokračování o osudech Annabelly, která dle mého názoru patřila k nejzajímavějším postavám knihy.

90 %
Za poskytnutí výtisku k recenzi, děkuji knihkupectví Knihcentrum.

Zdroj obrázku a anotace: knihkupectví Knihcentrum.